close

<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d4446831562288921036\x26blogName\x3d%E3%83%84+Rush+Shafiq+%E3%83%84\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://rushshafiq.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://rushshafiq.blogspot.com/\x26vt\x3d-1010859204778423024', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
PUSH
Current updates:
Giler bosanlah duduk rumah je x buat ape ape :(
♥ Owner
Hello, Assalamualaikum. My name is Muhammad Rushafiq or known as Rush Shafiq/Rush/Shafiq. I'm 18 years old. The owner of this blog. Thank you for visiting my simple blog. Please come again soon :)

Facebook | Twitter | Formspring | Blogskin

 ♥ Rush Shafiq |
♥ Navigation
Stories Profile Stuffs Affiliates Hire
♥ Like


♥ Talk
♥ Klik Klik
Please KLIK my CHURP CHURP below here


♥ Blog Archives


♥ Credits
Designer: Rush | Shafiq
Graphic: Adobe Photoshop CS4
Thanks to: Izyan | Han Hanan


Adakah aku anak derhaka?
23.7.10 | 10:02 PM | 0 comments
Salam..

Aku mempunyai 12 adik-beradik, 4 daripadanya ialah adik-adik tiriku. Ayahku telah berkahwin dengan dua orang wanita (janda) selepas ibuku. Perkahwinannya adalah rahsia, cuma selepas enam tahun kemudian barulah kami sekeluarga tahu perkara sebenar. Ibu-ibu tiriku bukanlah ibu yang baik. Isteri kedua ayahku membawa diri selepas ayahku berkahwin kali ketiga. Isteri ketiga ayahku berkerjaya.

Ayahku memang seorang yang penyayang tetapi ayahku sangat suka memuji-muji isteri ketiganya dan menyatakan perbelanjaan kami adik-beradik di universiti ditanggung oleh isteri ketiganya, walhal kami mendapat pinjaman pendidikan. Ayahku juga membelikan rumah untuknya (tetapi memberitahu kami rumah itu dibeli oleh isterinya sebelum mereka berkahwin lagi) sedangkan kami hanya duduk di rumah sewa.

Kisahnya bermula selepas ibuku meninggal dunia. Ayahku mahukan kami adik-beradik menerima kehadiran isteri ketiganya. Wanita itu sebenarnya tidak menyukai kami adik-beradik. Dia juga pernah mengatakan kepada kami bahawa dia tidak cintakan ayahku, tetapi ayahku lah yang tergila-gilakan dia. Tidak sampai hati kami ingin memberitahu perkara ini kepada ayah. Dia juga tidak sukakan isteri kedua ayah. Ayah juga sudah lama tidak menjenguk isteri kedua dan anak mereka.

Pada suatu hari, kami adik-beradik berkumpul di rumah ku. Ayah telah membawa isteri ketiga datang ke rumah itu dan terjadilah pertengkaran antara kami dan isterinya. Wajah isterinya masam mencuka dan sangat menyakitkan hati. Dia menuduh kami semua bencikan dia dan dia marah apabila kami mengatakan dia tidak suka pada isteri kedua ayah. Dia menuduh isteri kedua itu tidak baik kerana melarikan diri. Kami menyuruh dia berbaik dengan isteri kedua ayah jika benar dia adalah isteri ayah yang baik. Dia naik berang dan mula menuduh aku adalah punca adik-beradik ku tidak sukakan dia. Berlakulah pertengkaran antara aku dan dia. Demi mengenangkan ayahku yang sangat sayang padaku, aku minta maaf daripada isteri ketiga itu. Aku bersalaman dengannya dan meminta maaf, tetapi dia tidak mahu memaafkanku. Dia langsung mengajak ayahku balik ke rumah anaknya (anak dengan suami pertama).

Aku sangkakan perkara ini sudah selesai, tetapi rupanya belum lagi. Entah apa yang telah diperkatakannya kepada ayahku hinggakan ayahku tidak mahu bercakap denganku. Apabila aku menelefon ayahku (dulu aku akan menelefon ayahku setiap bulan), ayahku seperti tidak mahu bercakap denganku. Sepatah ku tanya, sepatah dijawabnya. Tidak seperti dahulu. Tidak setakat itu, isteri ayahku mula mengumpat aku di hadapan bakal adik iparku. Dia menyatakan aku adalah anak ayahku yang paling jahat sekali. Adakah dia masih berdendam denganku sedangkan aku tidak pernah melakukan apa-apa terhadapnya.

Aku sungguh rindu pada arwah ibuku. Kini aku mengerti betapa peritnya hati ibuku setelah ayahku berkahwin lain. Dulu aku terlalu kecil untuk memahami situasi ini. Bila aku teringatkan kembali kecekalan ibuku bekerja untuk mencari duit lebih (kerana ayahku selalu menyatakan yang dia tidak cukup duit untuk diberikan kepada ibuku), aku bertambah rindu kepada ibuku. Dia seorang wanita yang cekal, dialah satu-satunya wanita idolaku, aku sangat rindukan ibuku. Hanya doa dan bacaan ayat-ayat suci yang dapat aku kirimkan untuknya.

Aku telah kehilangan ibuku. Aku tak mahu kehilangan ayahku dalam keadaan ayahku yang tidak mahu bertegur sapa denganku. Aku rindukan ayah yang dulu. Ayah yang tidak mempunyai isteri lain selain ibuku. Aku telah hapuskan egoku dan cuba berbaik dengan isteri ketiga ayahku, tetapi dia terus menaburkan kata-kata fitnah terhadapku. Aku rindukan ayahku yang dulu.. Bagaimana harus aku mengembalikan suasana dulu? Adakah aku anak derhaka?? Ya ALLAH, berikanlah ku petunjuk .. amin.

Labels:







NEWER POST | OLDER POST | HOME